Op zoek naar een nieuw origineel evenement? Corporate festivals! Een festival format voor de zakelijke markt.
Corporate
Festival
Corporate festivals
Tik, tak, tik, tak… Blijf bij de tijd. Het ‘festival-seizoen’ is geopend!
Voor je het weet is het zover. Ben je er klaar voor? De late generatie Y, maar vooral Generatie Z groeit nu op, stroomt momenteel het bedrijfsleven in én vervult steeds meer een beslissende rol in het bedrijfsleven. Vanaf 2025 zullen ze hun maatschappelijke invloed doen gelden.
Maar wie is deze generatie Z? Wat beweegt hen? wat zijn hun karakteristieken? Waar worden deze whizzkids 2.0 door geraakt en waardoor juist niet? Een ding is zeker;
“in traditionele en oubollige bedrijfsfeestjes daar gelooft deze ‘nieuwe’ generatie steeds minder of niet meer in!”
Corporate festivals: mixing business with pleasure!
Ik merk het sowieso! Ik hoor het steeds vaker; “het liefst hebben we ‘iets’ met een festival-tintje!” Logisch? Wel als je bedenkt dat steeds meer ‘decisionmakers’ vandaag de dag opgegroeid zijn met festivals. En het vooral ook deze groep is die maar al te goed weet dat een corporate festival niet alleen hoeft te gaan over pleasure.
Nee, zij zien absoluut de mogelijkheden én meerwaarde van dit fenomeen. Zij begrijpen dat het hier gaat over “mixing business with pleasure.” Het beste van twee werelden!
Opdrachtgevers als IBN, WSD, AMARANT zijn je al voor gegaan. Wat waren hun ervaringen en wat heb ik ervan kunnen leren?
Corporate festivals: trots, waardering en saamhorigheid ten top!
In een ‘dynamische’ maatschappij zijn de winnende organisaties van de toekomst uitstekende relatiebouwers. In een veranderende arbeidsmarkt waarin vaste arbeidsrelaties eerder uitzondering zijn dan regel en de halve wereld aan het ‘headhunten’ is, is het voor bedrijven van essentieel belang goede mensen aan te trekken én te behouden.
Deze ‘nieuwe’ generatie wil zich blijvend kunnen ontwikkelen waarbij ze hun dromen en aspiraties waar kunnen maken. Ze willen graag onderdeel zijn van (het liefst) succesverhalen. Het geeft ze identiteit. Succes verleent ze een zekere status. Deze ‘statusverhalen’ worden, inclusief foto’s & video’s veelvuldig (live) gedeeld met hun netwerk. Merkbeleving wordt vooral bepaald door het gedrag van de medewerkers. Medewerkers worden zo MedeMerkers.
Bedrijven en organisaties met een goed (merk) verhaal geven betekenis, richting en scheppen eenheid. Onderlinge verbondenheid en betrokkenheid bij bedrijfsdoelen zijn hierbij cruciaal. Dit is waar trots, waardering en saamhorigheid over gaat!
Waar staat jouw organisatie, of waar sta jij eigenlijk voor?
Opmars corporate festivals: kansen voor de zakelijke markt?
Voor deze ‘nieuwe generatie’ is de winnende mix: content, sociale media en l!ve. De kracht van live is waar de wereld van strategie, emotie en beleving samenkomen. Live experience, in de vorm van een corporate festival, kan medewerkers maar ook zeker klantrelaties van deze ‘nieuwe’ generatie op een krachtige en unieke manier verbinden met de kern en de toekomst van de organisatie. Inmiddels heeft onze ervaring geleerd dat corporate festivals de volgende interessante mogelijkheden en/of kansen bieden:
- Internal branding 2.0: merkbeleving wordt vooral bepaald door het gedrag van de medewerkers. Corporate festivals bieden het vermogen om op unieke wijze mensen te verbinden met anderen, te netwerken en het aangaan van relaties en sociale verbanden bij collega’s en verschillende afdelingen;
- Bijzondere manier van business with pleasure. Een corporate festival hoeft niet alleen te gaan over pleasure. Het kan ook zeker een commercieel georiënteerd evenement zijn om verkopers en kopers samen te brengen of om aandacht te vragen voor een commercieel product. Ik heb al enkele mooie voorbeelden gezien waarin producten/diensten, veranderingen, aankondigingen op originele en spectaculaire wijze vertaald, verteld en verankerd zijn tijdens een corporate festival.
- Krachtige live experience! Een corporate festival kent zeer krachtige en unieke belevingsmogelijkheden. Het creëren van een verhalend vermogen (kapstok), al dan niet, gecombineerd met unieke merkbeleving resulteert in sterke branding mogelijkheden voor zowel in- als extern doelgroepen.
- Corporate festivals creëren het gevoel dat je er écht bij moet zijn om het ‘echt’ te ervaren; hoge opkomst!
Mijn kennis en ervaring heb ik vertaald naar een zogenaamd Festival DNA: onderdelen, elementen en randvoorwaarden die een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van corporate festivals.
- Informatie & marketing. Weten wat je bij wie wil bereiken bepaalt de identiteit van het festival: een specifieke niche op basis van inhoud of van doelgroep, of toch een algemene deler voor ieder wat wils? Op basis van de gekozen identiteit kan ik als Eventprofessional het festival een profilering geven;
- Programma; ga voor een unieke mix van inhoud, artiesten en bijpassend entertainment;
- Food & drinks (F&B): geef een creatieve invulling aan de culinaire invulling, van live cooking, diverse internationale gerechten tot food-trucks. Neem eens een kijkje bij de Kort Catering.
- Comfort voorzieningen: ook op festivals kunnen vandaag de dag (facilitaire) voorziening zeer comfortabel zijn;
- Transport/logistiek: zorg voor duidelijke en goeie routings. Heel belangrijk!
- Locatie: kies een geschikte en bijpassende locatie. Het is sterk bepalend voor de ‘festival-sfeer’ van je evenement;
- Budget: heb duidelijk inzichtelijk wat het budget is. Zo kunnen de best mogelijke oplossingen bedacht worden binnen het budget.
Bedenk dat corporate festivals tevens een belangrijk onderdeel kunnen uitmaken van een totale customer journey. Een corporate festival kan ingezet worden als hoogtepunt van bijvoorbeeld een totale marketingcommunicatiecampagne, of een zorgvuldig samengestelde jaarkalender (zie case WSD).
Corporate festivals kunnen daarnaast ook juist heel goed dienen als contentgenerator. Het levert relevante en vaak spraakmakende (follow-up) content op wat weer ingezet kan worden in een eventueel natraject.
Ook een uniek en spraakmakend corporate festival organiseren? Laat het me weten, ik help je altijd verder!